Månad: februari 2018

Konsten att rädda liv-

Konsten att rädda liv-

Psykiatrikern och författaren  Ullakarin Nyberg räddar liv-

hör henne föreläsa på DansSteget 12 mars

Självmord är ett ord som är svårt att till och med säga, och det ÄR svårt att prata om det. Just därför måste vi göra annorlunda. Det är många som väljer att avsluta sina liv för egen hand. I höstas kunde man se Ullakarin Nyberg medverka  i serien- ”30 liv i veckan”. Trettio är det ofattbara antal människor i Sverige som faktiskt tar sitt liv varje vecka, en MÄNNISKA VAR SJÄTTE TIMME.

Att bedöma risk för självmord är det svåraste vi möter i vården, även för oss som valt att arbeta i psykiatrin och möter det ofta.  Jag tror att Ullakarin Nyberg håller med. Det är svårt.  Ullakarin har valt att möta det svåra genom att ägna tid och forskning och ännu mer tid åt det för att försöka rädda liv. På många olika sätt. Så här står det exempelvis om boken Konsten att rädda liv:
Konsten att rädda liv handlar om att bryta den tystnad som ofta omger psykisk ohälsa och självmord. Genom konkreta råd och exempel visar Ullakarin Nyberg hur man kan prata om det som är svårt och vad man kan säga och göra i mötet.

Här har jag lagt en länk till en föreläsning som är ett år gammal. Sedan dess har Ullakarin gett ut ytterligare en bok och bestämt sig för något mer som glädjer mig väldigt mycket! Tackat ja till mina enträgna böner om att komma och träffa oss i DansSteget. Jag vet att Ullakarins tid är väl inbokad, hon är också ordförande för min yrkeskårs specialitétsförening- Svenska Psykiatriska Föreningen och det gör mig ännu mer tacksam :-)!
Vi får nu lyssna till henne som föreläsare på DansSteget kväll i Alvik 12 mars. Det är i första hand för de som går kursen, men i mån av plats kan man droppa in. Vi förlänger också tiden för föreläsning till 45 minuter så att frågor och bokförsäljning hinns med.

Anmäl dig direkt till oss:  admin@jilltaube  – swisha 150:- (ange datum och namn) och du har en reserverad plats. Om det blir fullt swishar vi tillbaka.
Föreläsaren tar inget arvode men säljer gärna sina böcker på plats. Du får mer kunskap och tillsammans kan vi rädda liv! Överskott till Psykiatrifonden.

 

      Varmt välkomna!

Dela vidare
Fröken Studs!

Fröken Studs!

Fröken Studs

Igår fick jag ett nytt smeknamn- Fröken Studs! Det var så smickrande och jag blev varm långt intill hjärteroten, var nu den är. Det hände sig i Karlstad och jag var inbjuden till en av flera avslutningar av ett projekt som är väl värt att lägga på minnet- Brukarrevisonsprojektet. Ett sätt att granska och förbättra vård och insatser för personer med psykisk ohälsa och ibland funktionsnedsättning genom att låta brukare (benämning som i sig kräver en hel blogg för att förklaras) som utbildats för ändamålet, göra en standardiserad intervju och granskning av en verksamhet. Ett boende för personer med funktionsnedsättning, en daglig verksamhet, en psykiatrisk öppenvårdsmottagning kan vara det som granskas för att ge några exempel. Just nu lämnar jag det och hoppas på att få återkomma.

Min uppgift var att föreläsa om hur fysisk aktivitet påverkar vår psykiska hälsa och så klart att DANSA! Jag tackar inte ja till uppdrag om jag inte får leda aktiva pauser med dansiga förtecken. Det känns inte alls bra att bara prata OM fysisk aktivitet utan att GÖRA något konkret och fysiskt. Jag har haft äran att leda en omgång med DansSteget i projektets regi i Stockholm under hösten och det här var en fin avslutning på det uppdraget.

 

Suddig och inte så studsig men ändå
Dansfröken Studs på GIH och DansSteget hösten 2017

Och det var här det kom sig att jag fick ett nytt smeknamn- Fröken Studs!  Det känns som en fin komplimang och jag är glad för det. Men det hände något mer, när bästa Tova Sjödin som varit delprojektledare för Värmland fick hjärnsläpp och sedan direkt var påhittig med ett nytt namn på mig. Fröken Studs, dröjde sig kvar hela kvällen och jag tänkte att det var BARA POSITIVT LADDAT! Tänker att det vara problemlösning på hög nivå- våra hjärnor är SÅ SMARTA! Tack till Tovas!

 

Kan du inte vara stilla?

Inte i stil med ” hon kan aldrig vara still, myror i baken, orolig, hon stör alltid- utan studs som i rörelse uppåt och energigivande. Nu kan inte jag komma ihåg att jag var så här som barn, att jag flög runt i klassrummet och störde eller inte lärde mig nåt för att jag inte kunde lyssna. Ni vet nu vad jag tänker på förstås. Det som inte ens var uppfunnet när jag var barn- ADHD.

Jag var en riktigt duktig flicka och det är också så att flickors ADHD har hamnat i skuggan av pojkars, som verkar vara mera utåtriktade och mer motoriska. Här har läkaren och forskaren Svenny Kopp gjort en banbrytande insats, klicka här och få en hel föreläsning. Inte har jag ADHD och inte hade jag en sådan motorik eller brist i uppmärksamheten att det är ett bekymmer. MEN jag har en kropp som skarpt säger ifrån när den inte får röra på sig och visst irriterar jag en del personer. Och visst önskar jag mig mer koncentrationsmuskler och bättre sittfläsk och lite fler tänka-efter-innan-nervbanor. Men ännu mer önskar jag att fler får höra ärligt menade och uppskattande kommentarer:

Jämars, vilken fart det är i dig. Riktigt fin studs! Spring nu 4 varv och kom och fixa ett mattetal sedan. Eller vill du klättra på ribbstolen kanske? Ska vi säga 20 minuters arbete och sedan får du köra en belöning? (Tack bästa kollegan Maria Gustavsson!) Så ska det springas! En liten kapplöpning? Vilka vill? 

 

Kroppens spontana rörelser upphör inte i 6-årsåldern bara för att vårt skolsystem ser ut som det gör. Lek och studs kan inte kanaliseras till raster och idrottslektioner. Här vet jag att det finns ett stort stöd vetenskapligt och så många som håller med mig. Kanske funkade det bra så länge som vi och våra barn hade mycket mer vardagsaktivitet och vardagssysslor som krävde muskler och flås. Men inte nu ju. Att vi bara lägger ner kritik mot de som rör sig spontant och att det INTE är konstigt att dansa när som helst. Ursäkta mig, jag behöver pudra näsan. Ursäkta mig, jag behöver en bensträckare. Ursäkta mig, jag behöver röra på mig och tänkte köra 2 minuters dans. Någon som vill joina?

 

Språket berättar vad vi tänker

Språket präglar och är en produkt av normer och socialiserade beteenden (Hjälp Bengt Starrin, nu är jag ute på hal is…). Men jag tar risken ändå- det blev en sån ögonöppnare för mig igår. Jag är så tacksam att få kallas Fröken Studs (fast lyckligt gift och fru ;-)) och att ALLTID FÖRSÖKA MEDVERKA TILL ATT GÖRA.
Att du som är min åhörare också blir min ”ågörare”.  Ett nytt ord, varsågod SAOL!

Sportlovsdans för hela familjen

När jag ändå håller på och slår tusenmiljoner slag för rörelse i stort, så bjuder jag in stora och små fötter att dansa med mig på SPORTLOVET i STOCKHOLM. Tisdag 27 februari mitt i Stockholm. Dalagatan 64, klockan 10-11.30- kostar nada!

Boka här!  

 

Puzzz å kram på er alla och särskilt till er som bryter nya banor och vågar och visst får jag lov?
Med vänlig hälsning, Fröken Studs!

 

 

Dela vidare
Familjedans och Bergsprängartango i Gällivare!

Familjedans och Bergsprängartango i Gällivare!

När jag dansa’ en bergsprängartango i Gällivare
pang i mitt hjärta sa’re’,
och sen till prästen bar’e.
Ja, med en bergsprängartango i Gällivare
tänt var’e här och jag blev kär

 

En schlager från 60-talet med Siw Malmkvist, folkkär sångerska och still going strong! När den låten spelades i radio när jag var liten, så grabbade min mamma den unge som var närmast och kastade sig ut en improviserad och stolt tango! Antigen hamnade vi på mammas arm och fick hänga med eller så sprang vi bredvid och skrattade oss kissnödiga!  Jag tog med Bergsprängartangon till mina barn och vi har fortsatt. Så var jag mamman, med en son på armen och en i varje hand och så har vi dansat genom långa hallar och upp och ner för trappor. Lite hur som faktiskt, det viktigaste var bara att se stolt och rak ut, ha hållning och så skratta! Nu hittar jag sången på Spotify och ramlar ner i ett nostalgiträsk, minns från två olika skeden i livet. Har nu ett barnbarn som när som helst ska få dansa tango med sin farmor. Tredje gången gillt!

För varför ska man vänta på att dansa, när kroppar nästan alltid är beredda på att röra sig till musik. Kolla in den här underbara mannen som troligen skapade Dancewalking!

Nästa vecka testar jag att köra DansSteget Familjs första event! Dansglädje för små och stora fötter. Ingen kostnad, men anmälan via BokaDirekt. Vad det blir? En salig blandning och visst freakar vi loss i en tango, jag vet ju att den funkar för både små och stora fötter!

Layalis DansStudio Dalagatan 64, vid Odenplan. Kloclan 10-11.30. Fina lokaler med omklädningsrum och dusch.

Kod får du när du bokar. Anmälan är bindande, men kostnadsfri. Vid sen avbokning eller utebliven tar vi ut en avgift på 100:-

Vilka får komma? Dansiga fötter stora och små, man kommer alltså minst två tillsammans!

 

VARMT OCH DANSIGT VÄLKOMNA!

Dela vidare
Dansa sig fri från ångest!

Dansa sig fri från ångest!

Är det möjligt att dansa sig fri från ångest?

I min verksamhet DansSteget så är vi övertygade om den saken och det ville journalisten Jessika Devert också ta reda på och intervjuade mig och skickade en fotograf till en av av våra dansgrupper. Så här fint blev reportaget om oss i Året Runt.

 

Det känns bra, men vad ÄR det som händer egentligen?

Vi tar den korta versionen så här i en blogg. Fysisk aktivitet ger oss bättre kondition och fiffigt nog så fungerar den både för kropp och knopp. Om vi får bättre kondition så har vi också generellt en högre tröskel för när ångest kan utlösas. Studier visar att fysisk aktivitet behandlar flera olika slags ångesttillstånd.  Hjärnceller kan nybildas av fysisk aktivitet och muskelceller är ett slags reningsverk för stress kan man säga. De ligger olika forskningsresultat bakom de två rönen, båda är fantastiska och det sistnämnda är banbrytande.
Så här gjorde de: En grupp råttor delades in i två undergrupper, den ena hade fri tillång till springhjul och andra leksaker i sina burar, de andra hade det tristare och kunde knappt röra sig. (Det kan verka grymt med djurforskning, jag vet..) Sedan utsatte man båda grupperna för stressande behandling och såg att de som inte kunde röra sig utvecklade ett för råttor depressivt beteende. De blev påverkade av den yttre stressen, men de motionerande kompisarna klarade av den påfrestningen. För att ta reda på hur det kom sig på cellnivå så kikade man på ämnen i försöksdjurens hjärnor. Hypotesen det vill säga det, de duktiga forskarna trodde stämde men förklaringen om hur det gick till, var en annan.

Så här sa Jorge Ruas 2014 när den första artikeln publicerats:

– Vår forskningshypotes var att musklerna tillverkar något ämne som har en välgörande effekt på hjärnan. Men vi fann egentligen det rakt motsatta: vältränade muskler tillverkar ett enzym som renar kroppen från skadliga ämnen. Musklernas funktion i det här sammanhanget påminner alltså om njurens eller leverns, säger Jorge Ruas, forskargruppledare vid institutionen för fysiologi och farmakologi.

 

Blir en dansande psykiatriker glad eller blir hon gladast?

Nu kommer samma forskarteam med en uppföljande studie. De har följt sitt inslagna spår och fortsätter att följa hur fysisk aktivitet på mikronivå gör skillnad och det är inte lite minsann. Det motverkar fetma och stärker immunförsvaret.
I pressreleasen 180209 skriver de att motionsmolekylen (det är numera min absoluta favoritord!) får hela kroppen att må bättre och som om inte det var nog så illustreras det hela med en dansbild. Fast inte den här förstås…

 

För dig som vill läsa den vetenskapliga orginalartikeln finns ett sammandrag här.

 

Men om en inte gillar dans eller att jogga eller att cykla?

Så klart så bryr sig din smarta kropp inte om VAD du gör. Nä minsann, den är lika nöjd och glad om du som min kollega Anders Hansen joggar eller som jag gör dansar mest varenda dag eller en högt uppskattad projektkoordinator i mitt arbetsliv gör- ägnar sig åt att simspringa. (Jo det finns, swimrun är inget för en frysande vekling som mig.) SÅ sån tur att kroppen och ditt psyke bara bryr sig om hur mycket, hur belastande din aktivitet är och hur ofta du utför den. Det är det som blir effekten. Och att den verkligen är i förhållande till din kondition. Att promenera kan vara en aktivitet på hög nivå för den helt otränade och att springa en mil kan vara nästan svettfritt för en annan.

Vill du veta ännu mer om det här kika in den vetenskapliga sammanställningen FYSS. Eller skriv till oss och fråga!

 

Så ha det fint och om du gillar dans- Får jag lov? 

 

Jill och Jumbotronen

 

 

 

 

Dela vidare

Kontakt

Skicka  mejl.

Kalendarium

Jill Taubes kalendarium.